Op deze pagina wil ik jullie graag mijn ervaringen delen met betrekking tot Search Engine Optimization (SEO) in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie.
Met SEO kun je jouw website optimaliseren zodat je hoger terecht komt in de zoekresultaten binnen zoekmachines.
1. Waarom is SEO zo belangrijk?
Als je bezoekers op je website wil krijgen (wat iedereen wil, want je maakt je website tenslotte toch niet alleen voor jezelf?) is het belangrijk om tijd te besteden aan SEO. Je kunt natuurlijk ook voor betaalde advertenties gaan, echter is dat maar tijdelijk. Als je vanaf nu veel tijd steekt in het SEO optimaliseren van je website dan heb je er in de toekomst ook altijd nog profijt van.
2. Hoe kun je jouw website optimaliseren?
Het begint al bij het verzinnen van een domeinnaam. Een domeinnaam waarin een belangrijk zoekwoord is verwerkt is al een pluspunt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je url’s ook zoekwoorden bevatten, zoals deze pagina https://www.mijnblog.nl/seo-zoekmachine-optimalisatie/. Ook moet de broncode van je website voldoen aan een aantal standaarden. Als je hieraan voldoet, dan ben je er nog steeds niet.
Naast een website die een goed gestructureerde broncode heeft (waar zoekmachines naar zoeken en als referentie gebruiken) heb je ook nog Backlinks nodig.
3. Wat zijn backlinks en hoe kom je eraan?
Backlinks is een Engelse term voor linken. Om bezoekers op je website te kunnen ontvangen heb je links van andere websites naar jouw website nodig. Als voorbeeld kun je het zien hoe je op een traditionele manier aan klanten wilt komen als je jouw eigen onderneming opstart. Je kunt de klanten werven door langs de deuren te gaan of flyers achter laten bij winkels/bedrijven waar je klanten ook komen. Via het internet doe je dat door linken bij andere websites van jouw website achter te laten. Dus het gaat om naamsbekendheid.
Je moet bij backlinks wel op letten dat je niet te veel linkjes tegelijk laat aanmaken, zoekmachines zien dat dan als spam. Het beste kun je geleidelijk aan steeds wat linkjes verzamelen.
Er bestaan bedrijven die je kunnen helpen aan backlinks, zowel gratis als betaald. Maar let hierbij op! Vaak komen die bedrijven aan linkjes doordat ze zelf beschikken over vele startpagina’s waar ze een link voor je achterlaten. Maar daar zit ook weer een kanttekening aan. Te veel links van verschillende domeinnamen vanaf dezelfde IP adres zal op den duur ook worden afgestraft. Zoekmachines hanteren SPAM scores om dit soort praktijken te stoppen.
Je moet ook niet te veel links van verschillende startpagina’s naar je website hebben, maar daarnaast is het ook belangrijk dat je artikelen (blog) websites benaderd om een stukje te laten schrijven over jouw website en daarin een link verwerken naar jouw site. Het liefst naar een pagina binnen je website en daarbij een zoekwoord gebruiken waarop veel gezocht wordt.
4. Verschillende linktypes
Er bestaan verschillende soorten links (Follow, Nofollow, Sponsered en UGC). We zullen hieronder het verschil tussen de verschillende tags benoemen.
4.1 Follow
Een link die de tag follow meekrijgt zal de waarde van de domein meegeven aan de domeinnaam die in de link vermeld staat.
Een voorbeeld van een link met een tag follow:
<a href=”https://www.mijnblog.nl/” rel=”follow”>Mijn blog</a>
4.2 Nofollow
Een link die de tag nofollow meekrijgt zal de waarde van de domein niet meegeven aan de domeinnaam die in de link vermeld staat.
Een voorbeeld van een link met een tag nofollow:
<a href=”https://www.mijnblog.nl/” rel=”nofollow”>Mijn blog</a>
4.3 Sponsored
Een link die de tag sponsored meekrijgt zal de waarde gesponsord van de domein meegeven aan de domeinnaam die in de link vermeld staat.
Dat betekend dat Google en andere zoekmachines kunnen zien dat deze link is verkregen door een betaling.
Een voorbeeld van een link met een tag sponsored:
<a href=”https://www.mijnblog.nl/” rel=”sponsored”>Mijn blog</a>
4.4 UGC
Een link die de tag ugc (User Generated Content) meekrijgt zal gekenmerkt worden doordat de link door een gebruiker is geplaatst en niet door de eigenaar van de website.
Een voorbeeld van een link met een tag ugc:
<a href=”https://www.mijnblog.nl/” rel=”ugc”>Mijn blog</a>
5. Social media
Om je bereik te vergroten is social media heel belangrijk. Social media wordt veel gebruikt door de jongere groep bezoekers. Door regelmatig berichten op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en andere social media kanalen te plaatsen krijg je meer bezoekers op je website. De backlinks die je hiervan verkrijgt zullen wel een nofollow tag meekrijgen.
Meer tekst volgt nog..
6. Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?
De tekst volgt nog..
7. Spam score
Zoekmachines hanteren een spam score om aan te geven of een website via illegale methodes hoger in de zoekresultaten probeert te komen.
- Een score tussen 1% en 30% wordt beschouwd als lage spam score
- Een score tussen 31% en 60% wordt beschouwd als gemiddelde spam score
- Een score tussen 61% en 100% wordt beschouwd als hoge spam score
Hoe hoger de spam score is hoe meer websites met een spam score naar jouw website verwijzen. Voor Google heb je de mogelijkheid om een Disavow Links aan te vagen. Hierover gaan we het
Als je website een spam score heeft van bijna 100% dan betekend het dat het erg lastig wordt om deze weer lager te krijgen. Mocht je een spam score van 100% hebben, dan heb je een penalty gekregen die je helaas nooit meer ongedaan kunt maken. Je kunt de zoekmachine gaan smeken, zelfs geld aanbieden, maar de zoekmachine zal hier niet op reageren. Dus wees gewaarschuwd. Houdt heel goed in de gaten en zorg ervoor dat de spam score niet te hoog is.
8. De factoren van Spam Score
- Je website heeft te weinig pagina’s. Je kunt dit oplossen door meer pagina’s aan te maken met daarin waardevolle content.
- De TLD (Top Level Domain) van je domeinnaam is regelmatig gebruikt voor spam. Met TLD wordt de domein extensie bedoeld, als voorbeeld .nl, .be en .com.
9. Hoe kan ik mijn spam score verlagen?
Mocht je een te hoge spam score hebben, dan kun je op verschillende websites vinden welke domeinnamen naar je website verwijzen met een hoge spam score. Als eerst kun je proberen om de eigenaar van de domeinnaam te vragen om je link te verwijderen, doet de eigenaar dat niet of krijg je geen antwoord terug dan is de laatste mogelijkheid om Google te vragen om de domeinnaam voor jouw website niet meer te volgen door een lijst te maken en deze aan Google te geven, dat heet Google Disavow Links. Meer informatie hierover is te vinden op: Links naar je site afwijzen
10. Waar kan ik vinden hoe hoog mijn website in de zoekmachines staat?
Er zijn verschillende websites waar je kunt zien hoe hoog je website staat, hoeveel backlinks je hebt opgebouwd.
Hieronder de 3 meest bekende websites:
Een aantal alternatieven:
Gratis alternatieven: