Installeren en configureren van DirectAdmin (je kunt een tijdelijke licentie krijgen bij DirectAdmin die je later weer om kunt zetten naar je eigen licentie);
webmail subdomein met SSL-certificaat;
Server voorzien van een SSL-certificaat etc;
Server, Exim enz signatures uitschakelen zodat niemand de versienummer kan achterhalen;
Installeren van mod_ruid2;
Alle configuratie files waaronder van DirectAdmin vergelijken tussen de oude en nieuwe server om zeker van te zijn dat die gelijk zijn;
Een Admin back-up van alle klanten/gebruikers (website(s), database(s), e-mail boxen en overige user data) maken van de oude server;
Back-up met RSYNC overzetten van de oude- naar de nieuwe server met de volgende commando via SSH:
Controleren op compatibiliteit van alle websites op de nieuwe server (dit kun je doen door lokaal op je eigen pc even de HOST file aan te passen, hierdoor hoef je niet de Nameservers aan te passen en kun je het testen zonder dat het voor de hele wereld al is aangepast);
Een of enkele dagen voor de verhuizing de TTL van de DNS-records zo laag mogelijk zetten. (laagste wat in mijn controlepaneel mogelijk is, is 900 / 15min).
Tijdens verhuizing
EXIM (mail) en Apache (indien je database en logfiles voor die paar minuten wil behouden) op de huidige webserver stoppen.
Nogmaals een back-up van de E-mail accounts en Data van DirectAdmin op de nieuwe server zetten.
DNS wijzigingen doorvoeren op de nameservers, dus verwijzen naar nieuwe IP-adres.
Minimaal de TTL-tijd wachten, zodat al het verkeer nu naar het nieuwe IP-adres zou moeten gaan.
Alle gebruikersaccounts op de reselleraccounts back-uppen.
De back-ups op de nieuwe webserver importeren.
Mail, apache etc. op de nieuwe webserver weer online brengen.
Na de verhuizing
Controleer of de wijziging over de hele wereld is doorgevoerd door de DNS propagatie te checken. Dat kan via de website DNS checker kun je de domeinnaam invoeren en krijg je een overzicht te zien van allerlei DNS servers over de wereld en daarbij kun je zien of die al verwijzen naar je nieuwe IP-Adres;
Alles testen en de TTL weer omhoog brengen naar 3600;
Klanten op de hoogte stellen dat de verhuizing succesvol is uitgevoerd en wij zo veel mogelijk hebben getest, maar de klant ook vragen om zelf alles nog goed te testen. Bij vragen meteen contact met ons opnemen.